یادداشت مهارتی
تقویت مشارکت کارفرمایان در دوره های کارآموزی(یادگیری در محیط واقعی کار)
کارآموزی به عنوان یک مکانیسم موثر برای هموارسازی انتقال جوانان بین مرکز آموزشی و دنیای کار شناخته شده است. مجموعه متنوعی از تحقیقات نشان می دهد که تکمیل یک دوره کار آموزی می تواند نتایج کلی بازار کار را برای جوانان بهبود بخشد. جوانان با تجربه کارآموزی تمایل دارند میانگین نرخ اشتغال بالاتری نسبت به میانگین ملی داشته باشند (ILO، 2014). کسانی که آموزش های مبتنی بر کار را کامل می کنند نیز در مقایسه با کسانی که آموزش حرفه ای تمام وقت را به پایان رسانده اند، احتمال بیشتری برای یافتن شغل مناسب دارند (برتسچی و همکاران، 2009؛ پاری، 2009).
مؤلفه آموزش مبتنی بر کار در دوره های کارآموزی به جوانان این فرصت را می دهد که مهارت های «نرم» یا عمومی آماده کار را توسعه دهند که به اندازه شایستگی های فنی حرفه ای مرتبط هستند. مهارت هایی مانند حل مسئله، مدیریت تعارض و کارآفرینی در محیط های کاری به طور موثرتری نسبت به موقعیت های خارج از کار مانند کلاس های درس یا محیط های کاری شبیه سازی شده توسعه می یابند (OECD، 2010؛ بروور، 2013).
در جایی که سیستم های کارآموزی توسط اولویت های خط مشی متمرکز توسعه یافته در سطح ملی دیکته می شوند، کارفرمایان می توانند نقش مهمی در تبدیل این اهداف گسترده تر به واقعیت محلی، ایفا کنند. موفقیت اولویت های ملی کارآموزی، منوط به پذیرش و ادغام آنها در صحنه عملی است سیستم های کارآموزی موفق، مبتنی بر سنت قوی همکاری بین ذینفعان، از جمله کارفرمایان، ارائه دهندگان آموزش، اتحادیه ها و شرکای دولتی است
سیستم آموزش فنی و حرفه ای از شبکه های متنوعی از کنشگران، از جمله کارفرمایان، کارآموزان ، واسطه ها از جمله ارائه دهندگان آموزش، شرکای اجتماعی و گروه های کارفرما، و طیفی از سیاست گذاران و رهبران در سطوح محلی، منطقه ای و ملی تشکیل شده است. همسویی این شبکه ها برای اطمینان از اینکه دسترسی به دوره های کارآموزی گسترده و با کیفیت بالا باقی می ماند، ضروری است.
در حالی که مشارکت کارفرمایان به وضوح برای عملکرد سیستم های کارآموزی اساسی است، مشارکت اتحادیه ها در طراحی، توسعه و اجرای دوره های کارآموزی نیز، یک عامل کلیدی موفقیت است
در سطح محلی، برنامه های کارآموزی موثر می تواند به دستیابی به اهداف کلیدی توسعه اقتصادی، کمک کند. آنها مکانیزمی را برای تقویت رقابت بخش های استراتژیک محلی ارائه می دهند. برنامههای کارآموزی میتوانند فرصتهای شغلی با کیفیت را در مشاغل مبتنی بر خدمات، با ارائه فرصتهای توسعه مهارتهایی که به محل کار مرتبط هستند، تحریک کنند
پیش شرط یک سیستم کارآموزی با کیفیت بالا، اجرای موثر در سطح محلی است و باید شامل اقدامات خاصی برای تشویق مشارکت ذینفعان در سطح محلی، برای تشویق مشارکت آنها، با سیستم کارآموزی باشد. به منظور حصول اطمینان از موفقیت هر چه بیشتر دوره های کارآموزی و برنامه های آموزشی مبتنی بر کار، باید تلاش بیشتری صورت گیرد، تا اطمینان حاصل شود که آنها در جهت نیازهای جوانان، هدف قرار می گیرند چرا که جوانان، منبع کلیدی تامین نیروی کار هستند.
خوشبختانه در صد و دهمین کنفرانس جهانی کار(2022) به عنوان نماینده کشور جمهوری اسامی ایران در کمیته کارآموزی در کشور سوییس حضور داشتم. در آخرین جلسه عمومی، قطعنامه پیشنهادی توسط هیات رییسه کمیته سه جانبه کاراموزی دفاع گردید و در نهایت توسط کمیته سازمان جهانی کار تصویب شد. با توجه به اصول کلی مربوط به توصیه نامه در حقوق بین الملل می توان استنباط کرد که این توصیه نامه ها بیش از آن که الزام آور باشند، جنبه مقدماتی و تکمیلی برای مقاوله نامه ها محسوب میشوند. امیدوارم که کشور ما از این توصیه نامه نهایت بهره را برای تقویت کاراموزی ببرد. لذا نیازمبرم به مرور و بازبینی برنامه های قبلی و بازخوانی و بازسازی برنامه ها، با موارد تایید شده و پیشنهاد شده در کنفرانس را دارد. پژوهشگر: مهناز نجیب زاده- عضو شورای پژوهشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
نظر دهید